Følg Ruter AS

Norges første elektriske leddbuss kjørte på linje 31 i dag

Pressemelding   •   des 21, 2017 11:27 CET

Klokken 08.28 gikk de første passasjerene om bord på landets første elektriske leddbuss, som kjørte på linje 31E fra Grorud til Fornebu. De fikk kjøre stillegående, utslippsfri buss til jobb for aller første gang torsdag 21. desember. 

Nobina er først i Europa som tar i bruk kinesiskprodusert elektrisk leddbuss. På slutten av året kommer det en elektrisk leddbuss til fra kinesiske BYD. De to 18-meters leddbussene skal kjøre på linje 31 og 31E, som er landets tyngste linje med ca. 15 millioner påstigende kunder i året, og ca 50.000 daglige reisende. 

Norges føste tur med elektrisk leddbuss ble gjennomført da Nobina kjørte fra Linderudsletta 21. desember. Første kunde var skoleelev Zeilab Alkhatib som skulle til Hersleb. Her sammen med administrerende direktør Jan Voldsdal i Nobina og prosjektleder for elbuss i Ruter, Jon Stenslet.

– Vi ser frem til å få verdifulle erfaringer med disse klimavennlige og stillegående bussene.Linje 31 blir med dette første linje som har et slikt konsept i Norge. Vi i Nobina er veldig fornøyde med å få være med på å drive det grønne skiftet i Oslo i samarbeid med Ruter. Dette er et nyskapende bidrag til kollektivtrafikken i Oslo, sier administrerende direktør i Nobina Jan Voldsdal.

Norgesbuss først ute
Med første elektriske leddbuss på veien, har alle de tre operatørene som deltar i Oslos elbusspilot, startet kjøring med elbuss i ordinær rute. Norgesbuss og Unibuss benytter i sine piloter underveislading med pantograf, og det er første gang at det tas i bruk i ordinær drift i Norge. 

Elbussentusiast Stian Nandrup var sammen med byråd Lan Marie Berg med på den første turen med kunder fra da Norgesbuss kjørte fra Vippetangen mot Tonsenhagen 11. desember.

Norgesbuss har kjørt elbuss på linje 60 siden første tur gikk fra Vippetangen til Tonsenhagen mandag 11. desember. Stian Nandrup var aller første passasjer, og han ble ønsket velkommen ombord til en utslippsfri reise av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Hun sa at det var en stor dag for Oslo å få første elbuss i ordinær rutetrafikk og et viktig bidrag til at Oslolufta skal bli renere og sunnere å puste inn.

– Gratulerer til Oslo for startskuddet på elektrifisering av busslinjene i byen. Norgesbuss er stolt og godt fornøyd med å ha satt i drift den aller første batterielektriske bussen i Oslo, sier administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss.

Unibuss har tro på elbuss som fremtidens kollektivløsning
Mandag 18. desember kjørte Unibuss med sin første elbuss fra Mortensrud til Vika. Denne testen vil gi relevant læring med kjøring i bakker opp mot Ekeberg og kjøring i tettbygde strøk.

Unibuss kjørte første tur med passasjerer på linje 74 fra Mortensrud mot Vika torsdag 18.desember.

– Endelig har vi plugget i stikkontakten på de første elbussene våre på linje 74. Vi er glade for å kunne tilby de reisende et langt mer stillegående og komfortabelt reisetilbud, og håper bussene faller i smak hos passasjerene. Unibuss har stor tro på at elbusser er fremtidens kollektivløsning, og ser frem til å få gode erfaringer med drift av elbuss, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Verdifull læring for videre elektrifisering
 Så langt er 59 prosent av kollektivtransportens energibruk fornybar, og målet er en raskest mulig overgang til utslippsfrie løsninger.

– Totalt sett vil vi få en bred læringsplattform med ulik kompetanse og driftserfaring i disse elbusspilotene, med seks elbusser og tre ulike ladeløsninger. Det gir oss verdifull erfaring som vi tar med oss når bybussene skal elektrifiseres, sier prosjektleder for elbuss i Ruter Jon Stenslet. 

Fakta om elbusspilotene

  • Elbusspilotene har to års varighet.
  • Samlet kostnadsramme for pilotene er på 43 millioner kroner totalt.
  • Elbuss har i dag ca. dobbel pris av ordinær dieselbuss, med betydelig lavere drivstoffkostnader


Norgesbuss:

  • Oppstart kjøring på linje 60 mandag 11. desember 2017.
  • Linje 60 går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, som er en rute på ca 12 km.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter.
  • Batterikapasiteten er på 125 kWh.
  • Forventet rekkevidde er mellom 55-95 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Hurtiglading på endeholdeplassen på Vippetangen, med forventet lading i 6-10 minutter med 400kW via pantograf på bussen fra Schunk og lademast fra Eko Energetyka.


Unibuss:

  • Oppstart kjøring på linje 74 mandag 18. desember 2017.
  • Linje 74 går mellom Mortensrud T og Vika, som er en rute på ca. 15 km.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter.
  • Batterikapasiteten er på 75 kWh.
  • Forventet rekkevidde er 45 – 65 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Hurtiglading på endeholdeplassen på Mortensrud T og etter hvert i Vika i cirka 5-8 minutter med 300kW via pantograf fra Siemens.


Nobina:

  • Oppstart kjøring på linje 31E torsdag 21. desember 2017.
  • Linje 31 og linje 31E går mellom Grorud/Tonsenhagen og Snarøya, som er mellom 17 og 24 km lang.
  • I piloten skal det kjøres med to batterielektriske leddbusser på 18 meter.
  • Batterikapasitet på 307 kWh.
  • Forventet rekkevidde er 180 - 230 km avhengig av temperatur og føreforhold.
  • Bussene lades med 80kW for hver buss på bussanlegget på Jernkroken om natten og på dagtid mellom vognløp.


Kontaktinformasjon:
Nobina:
Adm.direktør Jan Volsdal: 92 84 38 35, Jan.volsdal@nobina.no
Norgesbuss: Adm. direktør Atle Rønning: 99 36 22 00, atle.ronning@norgesbuss.no
Unibuss: Kommunikasjonssjef Ina Helen Østby: 48 15 41 48, ina.helen.ostby@unibuss.no
Ruter: Kommunikasjonssjef Gro Janborg: 40 00 15 18, presse@ruter.no

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 350 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2016. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.